دیجی سرویس

نکات مهم ماشین ظرفشویی

نکات مهم ماشین ظرفشویی

چه کسی ماشین ظرفشویی را اختراع کرد؟

 جالب است بدانید مخترع ماشین ظرفشویی یک زن بوده!بله، یک خانم ثروتمند به نام «ژوزفین کوچران» ماشین ظرفشویی را در سال ۱۸۸۶اختراع کرد. این خانم به خاطر ثورت بی حد و حصرش مرتب در حال مهمانی دادن بود و در مهمانی های مفصلش بسیاری از ثروتمندان شرکت می کردند. اگرچه ظرف های کثیف باقیمانده از مهمانی های خانم کوچران را خدمه او می شستند، اما او اصرار داشت ظرف ها با سرعت بیشتری شسته شوند و ظروف کمتری هم حین شستن بشکنند. بالاخره خانم ثروتمند تصمیم خودش را عملی کرد و چون چنین دستگاهی تا آن زمان ساخته نشده بود، او شخصاً ساخت آن را به عهده گرفت. ماشین ظرف شویی خانم کوچران به شکلی طراحی شده بود که ظرف ها، فنجان ها و نعلبکی ها درون آن چیده می شدند، بعد به وسیله یک موتور، آب و ماده شوینده به ظروف اضافه می شد و ظرف ها شسته می شدند.دوستان خانم کوچران همه جا در مورد این ماشین صحبت کردند و به زودی سفارش های زیادی برای ماشین فوق به خانم کوچران رسید. او اختراع خود را در نمایشگاه جهانی شیکاگو در سال۱۸۹۳ به نمایش گذاشت و باعث تعجب خیلی ها شد.


بیشتر ظرفشوییهای مدرن موجود در بازار دارای سیستم عیب یاب میباشند ، که به محض اینکه ظرفشویی شما ایراد سخت افزاری یا نرم افزاری پیدا کند توسط صفحه نمایشگر یا چراغهای موجود بر روی صفحه پنل کد مربوطه خطا را به شما نمایش میدهد ؛ به طور مثال : لطفا شیر آب ورودی را چک نمایید و یا اینکه درب دستگاه باز می باشد ... در غیر این صورت جهت خدمات با ما تماس حاصل فرمایید .
در صورتیکه چنانچه شما 144 پارچه ظرف را داخل سینک ظرفشویی خود بخواهید بشویید در خوشبینانه ترین وضعیت بیش از 200 لیتر آب مصرف می کنید بغیر از زمانی را که در حالت ایستاده جلوی سینک صرف نموده اید . همانطور که ملاحظه میفرمایید در بهینه کردن مصرف به صلاح شما استفاده از ظرفشویی میباشد .

 

طریقه شستشوی ظروف در ماشین ظرفشویی

چنانچه ظروف شما جرم چربی گرفته‌اند و شست‌وشو را با دست انجام می‌دهید ، کافی است سینک را از آب پر کنید، نصف فنجان جوش‌شیرین معمولی به آن بیفزایید و ظروف را در آن قرار دهید. خواهید دید که جرم چربی را کاملا می‌برد.
سرکه بریزید
افزودن سرکه به آب داخل سینک نیز نتیجه خوبی دارد. زیرا سرکه در از بین بردن لکه‌های چرب به‌عنوان یک «برنده ملایم عمل می‌کند و در ضمن، اثر ضدعفونی‌کنندگی نیز دارد. بهتر است شست‌وشو را از ظروف تمیز‌تر شروع کنید و به ظروف کثیف و چرب خاتمه دهید. به این ترتیب، لازم نیست آب سینک ظرف‌شویی را چند دفعه عوض کنید.
مایع ظرفشویی
ته مانده‌های صابون را جمع کنید و آنها را در یک قوطی رنده کنید. سپس یک یا دو قاشق سوپ‌خوری جوش‌شیرین و آب‌جوش به آن بیفزایید. مخلوط را در یک قوطی مایع ظرفشویی خالی کنید و حالا مایع ظرفشویی خانگی آماده است! با این کار، هم به اقتصاد خانواده کمک کرده‌اید و هم در چرخه بازیافت سهمی داشته‌اید.

 

چگونه ظرف های ما را می شوید؟!

ماشین ظرفشویی، یک دستگاه خودکار است که ظرف های کثیف را می شوید و تمیز می کند؛ تنها کاری که آدم باید انجام دهد، این است که ماشین را پر از ظرف کند، پودر شوینده را اضافه کند، چرخه شست و شو را تنظیم کند و دکمه «روشن» را فشار دهد. اما ماشین ظرفشویی برخی اعمال خاص را نیز خودبه خود انجام می دهد که عبارتند از:

-خودش را از آب پر می کند.

-آب را با سرعت و فشار زیاد از طریق فواره هایی به ظروف می پاشد تا آنها را تمیز کند.

-آب کثیف را تخلیه می کند.

-با پاشیدن آب بیشتر، ظروف را آبکشی می کند.

-هوا را گرم می کند تا ظرف ها خشک شوند؛ البته اگر شما انجام این قسمت را هنگام تنظیم دستگاه خواسته باشید.

علاوه بر این، ماشین ظرفشویی بر کار خود نظارت می کند تا همه چیز به طور مطلوب پیش رود. یک زمان سنج، طول مدت هرچرخه را تنظیم می کند؛ یک گیرنده حسی دمای آب و هوا را نمایان می کند تا از گرم شدن بیش از حد ظروف و تخریب آنها جلوگیری کند و گیرنده حسی دیگری می تواند بگوید که سطح آب به اندازه کافی بالا هست تا مرحله شست و شو و آب کشی آغاز شود. بعضی از ماشین های ظرفشویی دارای گیرنده هایی هستند که میزان کثیفی آب را که از ظروف می چکد مشخص می کنند و وقتی که آب به اندازه کافی تمیز بود، ماشن ظرفشویی می فهمد ظرف ها تمیز شده اند.

میوه هم می شورد یا نه؟

اگر از مغازه دارها بپرسید، می گویند همه ماشین های ظرفشویی میوه و سبزی می شویند و سبد میوه شوی هم دارند. خوب است بدانید این سبد میوه شوی که مغازه دارها از آن نام می برند، چیزی نیست جز همان طبقه اول ماشین ظرفشویی شما!در حقیقت آنچه یک ماشین ظرفشویی را از نظر شستن میوه از ماشین ظرفشویی دیگر متمایز می کند، قابلیت کار با آب سرد است؛ یعنی اینکه در ماشین ظرفشویی برنامه ای تعبیه شده باشد که با استفاده از آن بشود میوه ها را با آب سرد شست تا پلاسیده نشوند.

فیلترینگ آب یعنی چه؟

معمولاً آبی که با آن ظرف هایمان را می شوییم، لکه هایی روی ظروف باقی می گذارد.گاهی اوقات هم آب بعضی مناطق خراب است و شستن ظروف را مشکل می کند. سیستم فیلترینگ، تمیز بودن آبی را که در چرخه شست و شو مورد استفاده قرار می گیرد تضمین می کند و با گردش مداوم میکروفیلتر، لکه ها و چربی ها را از سطح ظروف بر می دارد و با حرکت چرخشی آب، لکه ها را به کلی از بین می برد که این علاوه بر تمیزتر شدن ظروف، مزیت دیگری هم دارد، این کار باعث کاهش مصرف مواد شوینده می شود.

نمک بریزید

می گویند نمک در تمیز شدن ظروف تاثیر بسیاری دارد؛ برای همین هم بیشتر استفاده کنندگان، همراه با مایع یا پودر ظرفشویی، مقداری نمک هم داخل دستگاه می ریزند. به تازگی نیز در بعضی از این ماشین ها جایی برای ریختن نمک در نظر گرفته شده تا هم ظرف ها تمیز شوند و هم کار مصرف کننده آسان شود. در کاتالوگ بعضی ماشین ها هم می بینیم که نوشته شده نیازی به استفاده از نمک یا ماده دیگری برای بهتر شسته شدن ظروف نیست. در این ماشین های ظرفشویی برای تمیزی بهتر ظروف، از سیستم Magnetizer «سختی گیر آب» استفاده می شود.

امکانات جانبی

امکانات جانبی ماشین ها با هم متفاوت بوده و هر شرکتی برای مقبول کردن کالای خود امکانات متفاوتی را روی آن قرار داده است. بعضی از این امکانات عبارتند از:

-در بعضی ماشین ها بازوهای سبدی که ظرف ها را در آن می چینند متحرک است و این امکان برای شما وجود دارد که حالت قرار دادن این ظروف را در ماشین به دلخواه خودتان تغییر دهید.

-بعضی ماشین ظرفشویی ها یک سیستم ویژه به نام براق کننده هم دارند؛ به این صورت که در مرحله آخر آبکشی، مایع براق کننده ای را روی ظروف می پاشند تا هم شست و شو کامل شود و هم ظرف ها برق بیفتند. این سیستم علاوه بر شفاف شدن ظرف ها باعث می شود آنها زودتر خشک شوند.

-بعضی از ماشین ظرفشویی ها برای افزایش استحکام و ایمنی سبدها از ریل های جدیدی استفاده می کنند که می توان به وسیله آنها به آسانی و بدون هیچ مشکلی سبد را -حتی وقتی که کاملاً پر است- بیرون کشید؛ به این دلیل که ریل های پایینی عمیق تر هستند و همین عمق باعث می شود تا ثبات کامل سبد تضمین شود و دشواری بیرون کشیدن آن از بین برود.

-بعضی ماشین ظرفشویی ها علاوه بر امکان شست و شوی بسیار داغ امکان آبکشی اضافی را هم برای مصرف کننده های وسواسی فراهم کرده اند.

-بعضی ماشین ظرفشویی ها به سیستم تایمر تأخیری مجهزند؛ همان سیستمی که این روزها در بعضی از ماشین لباسشویی ها هم می بینیم. این سیستم به شما امکان می دهد تا زمان روشن شدن ماشین لباسشویی را هر وقت که خواستید تعیین کنید.بعضی ظرفشویی ها هم به سیستم تبادل گرما مجهزند.

ضد عفونی می کنند؟

ماشین های ظرفشویی معمولاً به خودی خود قابلیت ضد عفونی کردن ظروف را ندارند و احتیاج به یک ماده کمکی دارند، مگر اینکه موقع خرید، حواستان به این امکان ماشین ظرفشویی باشد. ماشین های ظرفشویی به خاطر داشتن امکان استریلیزه، ظروف را ضدعفونی می کنند؛ یعنی روی این دستگاه دکمه ای وجود دارد که با فشار دادن آن، حرارت آب به حدی بالا می رود که ظروف، استریلیزه می شوند. بین مشخصات بعضی ماشین های ظرفشویی، به عبارت «امکان شست و شوی بسیار داغ» بر می خوریم که آن هم به معنای استریلیزه کردن است. در بیشتر ماشین های ظرفشویی قابلیت استفاده از مواد سفید کننده و ضدعفونی کننده وجود دارد، اما اگر در کاتالوگ ماشین چنین چیزی نبود حتماً پیش از استفاده از این گونه مواد پرس و جو کنید.

آب، زمان، صدا

چقدر طول می کشد تا ظرف های شما در ماشین ظرفشویی شسته شوند؟ ماشین های ظرفشویی، ظرف های شما را به طور نرمال در ۷۶ دقیقه می شویند اما بعضی ماشین ها که لقب ماشین ظرفشویی های سریع را یدک می کشند، این زمان را تا ۴۵ دقیقه و حتی ۴۰ دقیقه هم کاهش می دهند. این ماشین ها اصولاً موجودات کم سرو صدایی هستند. میزان سرو صدایی که آنها در خانه شما تولید می کنند بین ۴۵ تا ۴۸ دسی بل است و درهر دور شست و شو میزان آب مصرفی شان با توجه به اندازه ماشین متفاوت است که معمولاً بین ۱۱ تا ۱۵ لیتر آب مصرف می کنند.

برنامه اقتصادی:

برنامه اقتصادی اصولاً برنامه ای است که می توان به وسیله آن با کمترین هزینه از بیشترین امکانات بهره برد. بعضی از ماشین های ظرفشویی به این گونه برنامه ها مجهز هستند:

-نیمه شوی:این برنامه معمولاً در ماشین های ۱۲ نفره مورد استفاده قرار می گیرد و به این معناست که وقتی شما ظرف کافی برای پر کردن ماشین ندارید، می توانید با استفاده از این برنامه، آبگیری ماشین را به نصف برسانید. این برنامه برای صرفه جویی در آب بسیار موثر است و به شما امکان می دهد که ماشین را بدون نیاز به پر شدن روشن کنید.

-برنامه اقتصادی: روی بعضی از ماشین ها هم برنامه ای تحت عنوان برنامه اقتصادی نصب شده که با استفاده از آن می توان در مصرف آب، انرژی و حتی زمان صرفه جویی کرد؛ مثلاً یکی از این برنامه ها به این صورت است: ۵۰ درجه سانتی گراد، ۱۲ لیتر آب و ۱/۰۵ کیلو وات انرژی.

ماده شوینده ماشین ظرف شویی چیست؟

ماده شوینده شامل مواد حلالی است که غذا را در خود حل کرده و در ضمن با مواد ساینده، تکه های چسبنده غذا را از ظروف جدا می کند. عملکرد این ماده شوینده در صورت وجود املاح زیاد در آب، دچار اختلال می شود. البته لازم است بدانید که نمی توان هر نوع ماده شوینده را در ظرفشویی استفاده کرد بلکه باید موادی که مخصوص ظرفشویی ساخته شده اند را به کار برد تا هم کف بیش از اندازه تولید نکند و هم باعث خرابی ظروف نشود. انواع شوینده ها به شکل پودر، قرص و ژل موجود است و هیچ کدام بر دیگری برتری ندارد و این تنها به سلیقه شخصی شما مربوط است که از کدام شکل استفاده کنید.

بد نیست بدانید که….

مخزن

ماشین های ظرفشویی ارزان، دارای مخزنی از جنس پلاستیک و مدل های گران قیمت تر، مخزنی از جنس فولاد ضد زنگ (اصطلاحاً استیل)دارند .جنس استیل از زنگ زدگی، رسوب و لک شدگی جلوگیری می کند. در استفاده از مدل هایی با مخزن استیل، از مواد شوینده دارای سفید کننده استفاده نکنید.

قفسه ها

شما باید این قسمت را به دقت بررسی نمایید تا از مناسب بودن اندازه قفسه ها با بشقاب ها، عمق قابلمه ها، کاسه ها و خلاصه بیشتر ظروف خود اطمینان حاصل کنید. شاید ظروفی داشته باشید که در هیچ ماشین ظرفشویی جا نشوند، در چنین مواردی باید قبول کنید که یکی دو قطعه از ظروف را دستی بشویید.

بعضی از ماشین های ظرفشویی دارای سه قفسه هستند که ممکن است اندازه بشقاب ها یا عمق ظروف گودی که در آن قرار می دهید را محدود کنند. اکثر ماشین ها دو طبقه قفسه دارند و گاهی دارای قابلیت شیب دار قرار گرفتن نیز هستند.

مصرف آب

ماشین های ظرفشویی آب زیادی مصرف می کنند که البته اگر ماشین کاملاً پر باشد، مقدار آب مصرفی آن، از مقدار آبی که با شستن دستی ظرف مصرف می شود چندان تفاوتی ندارد. برای اطمینان یافتن از مقدار مصرف آب، مدل های مختلف و مقدار مصرف آنها را با دقت بررسی کنید.

شست و شوی هوشمند

بعضی مدل های ماشین ظرفشویی دارای حسگرهایی هستند که با عبور دادن شعاع نور از آب و اندازه گیری شفافیت آن، میزان کثیفی آب را تشخیص داده و زمان خالی شدن و تعویض آن را مشخص می کنند.

آبگرمکن

تقریباً تمام ماشین های ظرفشویی به آب گرم متصل می شوند. آب گرم منزل معمولاً در درجه ۴۸ تا ۵۵ درجه سانتی گراد تنظیم می شود. ماشین های ارزان تر از همین دمای آب استفاده می کنند و ماشین های گران تر دارای سیستم گرم کننده هستند. برای شسته شدن چربی و پاک شدن مواد شوینده، دمای آب باید ۶۰ درجه باشد. از طرفی داغ بودن آب نیاز به خیس کردن و آب کشی مکرر را از بین برده و در مصرف آب صرفه جویی خواهد نمود. مدل های جدیدتر، ظروف را با آب داغ شسته و با آب سرد آبکشی می کند تا در مصرف برق نیز صرفه جویی شود.

 

بهره‌گیری بهتر از ماشین ظرفشویی

برای اینکه بیشترین بهره را از ماشین‌ظرفشویی ببرید ، ظروف را در جهت افشانه آب در آن بچینید و دهانه لیوان و فنجان‌ها را به سمت پایین قرار دهید.
زیاد پودر نریزید استفاده بیش از حد از شوینده های ماشین ظرفشویی موجب ایجادخراشیدگی روی ظروف شیشه ای می شود ، پس در این مورد هم یادتان باشد که مصرف شوینده بیشتر سبب تمیزی ظرف ها نمی شود و مشکلات دیگری ایجاد می کند.
فیلتر ها را كنترل كنید ؛ اگر ظروف شما بعد از شست و شو تمیز و براق نیستند ، ممکن است فیلتر های ماشین ظرفشویی به تعویض یا تمیزکاری نیاز داشته باشند ، شاید هم ذرات غذا بخش اسپری کننده آب را مسدود کرده جو کنید یا از باشند . به هرحال بهتر است علت را خیلی زود جست و تعمیرکاران متخصص کمک بگیرید تا انرژی را بی جهت تلف نکنید و مجبور نباشید ظرف ها را دوباره با دست بشویید.

دیجی سرویس

شرکت دیجی سرویس با هدف تعمیر لوازم خانگی در محل بدون نیاز به جابجایی و با 15 سال سابقه تعمیر لوازم خانگی و صنعتی جهت رفاه حال هموطنان ارجمند اقدام به تجهیز تیم تکنسین و کارآزموده کرده تا با انجام تعمیرات و سرویس های مورد نیاز بتواند با کاهش زمان و هزینه های تعمیر و نیز عدم نیاز به جابجایی های طاقت فرسا، آسایش و آرامش را برای شما به ارمغان آورد.

7 روز هفته 24 ساعته آماده خدمت رسانی به شما هستیم.

 

اطلاعات تماس

تلفن دفتر شهرک غرب: 88564350

تلفن دفتر تجریش: 26761085

وب سایت: www.digiservice724.ir 

آدرس: سعادت آباد، خیابان علامه جنوبی

کوچه 26 شرقی پلاک 14، واحد 2

گوگل  لینکدین  پینترست  تلگرام

فیسبوک  اینستاگرام  تویتر  آپارات