دیجی سرویس

تعویض شیشه اجاق گاز


تعمیرگاه مرکزی و نمایندگی مجاز تعمیرات اجاق گاز

دیجی سرویس به عنوان تعمیرگاه مجاز تعمیرات اجاق گاز یکی از تخصصی‌ترین مراکز سرویس و تعمیرات اجاق گاز در تهران بزرگ میباشد که سالهاست به‌صورت کاملاً تخصصی و علمی در این زمینه فعالیت دارد.
دیجی سرویس با داشتن متخصص‌ترین تعمیرکاران در سطح شهر تهران و کرج توانسته‌ تجربه چندین ساله خود را در تعمیرات اجاق گاز با علم روز دنیا گره بزند و یکی از مراکز تعمیرات به‌روز در این زمینه باشد.

دیجی سرویس دارای نمایندگی مجاز تعمیرات تمام برندهای اجاق گاز می باشد .

تعمیرات اجاق گاز در کمترین زمان ممکن توسط تعمیرکاران متخصص دیجی سرویس در محل شما انجام می شود. از این رو هیچ نیازی به مراجعه حضوری شما و یا انتقال و جابه جایی دستگاه معیوب وجود ندارد.

تعمیر اجاق گاز ( نمایندگی تهران )

نمایندگی تعمیرات و خدمات اجاق گاز با بهره گیری از نیروهای جوان و دوره دیده و متخصص در خدمت شما مشتریان محترم هستند این متخصصین ماهر در کمترین زمان ممکن در خدمت شما می باشند و دیگر نیازی  نیست اجاق گاز خود را از منزل خارج نمایید که خود این حمل بار درد سرهای خود را داراست این نمایندگی تعمیرات اجاق گاز با اعزام تکنسین های ماهر به منزل یا محل کار شما، این درد سر را حذف کرده و فقط با یک تماس مشکل اجاق گاز شما حل خواهد شد .

1 - تعمیر فندک اجاق گاز

 در صورت خرابی آن هنگام روشن کردن شعله اجاق گاز باید با کبریت یا فندک دستی شعله های اجاق گاز  را روشن کرد که در این صورت استفاده از اجاق گاز امری سخت و وقت گیر خواهد شد و تکنسین های ما به خوبی این مشکل را حل خواهند کرد.

2 - تعویض یا تعمیر ترموکوپل اجاق گاز

. وقتی این قطعه در اجاق گاز دچار مشکل شود شعله اجاق گاز بعد از روشن شدن ، ثابت نمی ماند و خاموش میشود یعنی به محض اینکه دستتان را از روی ولوم اجاق گاز برمیدارید شعله خاموش شده و نمیتوان از شعله اجاق گاز استفاده کرد البته با تعمیر اجاق گاز این مشکل از بین میرود و میتوان با خیالی آسوده از اجاق گاز استفاده کرد.

3 - برق گرفتگی بدنه اجاق گاز

این اتفاق هنگامی رخ خواهد داد که داخل اجاق گاز سیمی آب شده باشد یا قسمت برقی اجاق گاز مشکل پیدا کرده باشد در این صورت اگر دستگیره های اجاق گاز فلزی باشد هم برق گرفتگی را در بدنه و هم در ولوم های اجاق گاز احساس خواهید کرد . در این موقع خیلی مراقب باشید که با دستهای خیس به اجاق گاز دست نزنید که خطرناک است . تکنسین های این نمایندگی برای این مشکل هم دوره دیده اند و تخصص دارند و به شما اطمینان خاطر میدهیم که در اسرع وقت این ایراد را رفع خواهیم کرد.

4_رفع خرابی شیر اجاق گاز

ایرادی است که بیشتر در اجاق گاز های توکار یا همان توکابینتی با آن مواجه خواهید شد . هنگامی که قصد دارید شیر اجاق گاز را باز کنید تا شعله پس از فندک خوردن روشن شود و با سفت شدن شیر مواجه میشوید ( ولوم اجاق گاز به سختی میچرخد یا در اثر سفت شدن بیش از حد امکان چرخیدن دستگیره یا همان ولوم وجود ندارد) بهتر است از فشار آوردن به دستگیره ( ها ) ی اجاق گاز خودداری کنید  که این امر باعث خرابی بیشتر و شکستن ولوم و شیر گاز میشود . برای رفع این مشکل میتوانید با  نمایندگی تعمیر اجاق گاز تماس گرفته و مشکل را در میان بگذارید تا در مرحله اول با تعمیرکاران و سرویسکاران تلفنی در صدد حل مشکل راه کاری را جویا شوید  و در مرحله دوم اگر تلفنی مشکل رفع نشد با اعزام تکنسین ماهر مشکل را درمحل رفع کنند.

انجام کلیه خدمات از جمله :

درست کردن و تنظیم شعله

رفع نشتی اجاق گاز توکار

تعمیر و سرویس فر و گریل اجاق گاز فردار

درست کردن برق گرفتگی اجاق گاز

درست کردن جرقه زن گاز که اتصالی کرده و صدای فندک قطع نمیشود

تعویض ترموکوپل اجاق گاز

تبدیل کردن اجاق گاز شهری به کپسولی و برعکس

انجام کلیه امور تعمیراتی اجاق گاز توکار و فردار

سرویس و تنظیم فر

خدمات و سرویس گاز

علت خاموش شدن فر توکار

علت خاموش شدن فر اجاق گاز

خرابی فندک اجاق گاز

و ....

 

اجاق گاز چگونه کار می‌کند؟
ساختمان اجاق گازها تقریبا مشابه هم است در اجاق‌ها، گازی که توسط شیلنگ به اجاق متصل می‌شود ابتدا به لوله‌ای بنام چند راهه می‌رسد. بر روی این لوله شیرهای اجاق نصب شده است در انتهای شیرها نازل‌ها قرار دارند که گاز را به داخل لوله‌های رابط می‌پاشد چون نازل‌ها اندکی با لوله‌های رابط فاصله دارند هوا را به دنبال خود به داخل لوله‌های رابط می‌کشند و مخلوطی از هوا و گاز که لازمه احتراق است بوجود می‌آید. قطر سوراخ نازل‌ها (اوریفیس) و فاصله آنها از لوله‌های رابط حساب شده است و تقریبا احتیاجی به تنظیم و تعمیر ندارند ولی در اجاق‌های قدیمی در ابتدای لوله‌های رابط محفظه‌ای با درب متحرک وجود دارد که به توسط باز و بستن درب (صفحه) می‌توان مقدار درصد هوا در مخلوط گاز و هوا را تنظیم نموده تا شعله مناسبی را داشته باشیم. در بعضی از اجاق‌ها نازل به شیر متصل نیست و ابتدا لوله‌های رابط به شیر متصل شده و بعد در نزدیکی مشعل، نازل طوری نصب شده که همان مخلوط هوا و گاز را بوجود می‌آورد. بعد از لوله‌های مذکور مشعل‌ها که محل سوخت اجاق است قرار دارند و در مجاورت آنها ترموکوپل و جرقه‌زن (فندک) قرار دارد.
یادآوری‌: برای توضیحات بیشتر در مورد اوریفیس (نازل) و ترموکوپل به قسمت‌های مربوطه در فهرست لوازم گازسوز مراجعه نمایید. در شکل یک اجاق گاز فردار دارای محفظه مخلوط هوا و گاز و صفحه تنظیم این مخلوط نشان داده شده است.
در اجاق گازهای فردار محفظه فر توسط یک یا دو مشعل (یکی پایین و دیگری بالا) حرارت داده می‌شود این مشعل توسط دو ترموستات و یک پیلوت با شعله خیلی کوچک کنترل می‌شود هنگامی که فر یا تنور خاموش است، شعله کوچک پیلوت روشن است و چنانچه دکمه کنترل را چرخانیده و روشن کنیم این دکمه شیری را باز می‌کند و جریان گاز را به پیلوت افزایش می‌دهد. با زیاد شدن شعله پیلوت، بخار داخل لوله مربوطه به ترموستات منبسط می‌شود در اثر منبسط شدن بخار داخل لوله ترموستات، شیر مشعل باز می‌شود و اجازه می‌دهد که گاز به مشعل فر برسد، با خروج گاز از مشعل فر، شعله پیلوت آن را روشن می‌کند. هنگامی که درجه حرارت فر به حد تنظیم شده رسید، ترموستات اصلی فر به کار می‌افتد یعنی بخار داخل لوله مربوطه به ترموستات اصلی (در اثر بالا رفتن حرارت داخل فر) منبسط می‌شود و شیری را به کار می‌اندازد و جریان گاز را به مشعل فر کم می‌کند. با پایین آمدن حرارت در فر، بخار لوله ترموستات منقبض شده و توسط شیر عبور گاز، مقدار گاز ورودی را زیاد می‌کند و شعله فر بیشتر می‌شود به این ترتیب حرارت داخل فر با کم و زیاد شدن شعله مشعل آن توسط ترموستات در حد تنظیم شده‌ای ثابت نگهداشته می‌شود.
تنظیمات اساسی در اجاق گاز
تنظیم گاز مشعل
هنگامی که یک دکمه کنترل مشعل در زیادترین حد خود باشد، دوره مشعل باید آبی بسوزد و داخل آن یعنی در قسمت وسط مشعل ارتفاع شعله باید در حدود ۲۰ میلیمتر و به رنگ آبی متمایل به سبز باشد. اگر شعله مطابق مشخصاتی که گفته شد نباشد، مخلوط گاز و هوا احتیاج به تنظیم دارد. برای این منظور با آچار مناسب مهره تنظیم کننده گاز را در جهت حرکت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا جریان گاز افزایش یابد و برای کاهش دادن جریان گاز مهره مزبور را عکس حرکت عقربه‌های ساعت بچرخانید.
برای تغییر مقدار هوا، پیچ تنظیم‌کننده مخلوط هوا را شل کنید و صفحه مخلوط‌کن را تغییر دهید تا اندازه سوراخ‌های محفظه مخلوط‌کن تغییر کند و هوای بیشتر یا کمتری وارد محفظه شود.
همان طور که گفته شد در اجاق‌های جدید مشگل تنظیم گاز مشعل به ندرت اتفاق می‌افتد و احتیاجی به تنظیم مخلوط هوا و گاز نیست ولی در صورت مناسب نبودن شعله مشعل، مشکل می‌تواند از گرفتگی سوراخ نازل و یا گشاد شدن آن باشد که نازل را تمیز یا تعویض می‌کنیم. در شکل یک شیر گاز معمولی که در اکثر اجاق گازها مورد استفاده قرار می‌گیرد همراه با نازل و شکل گسترده آن نشان داده شده است. (پیکان قرمز در شکل نازل، و مسیر ورود و خروج گاز را مشخص کرده است.) در این شیرها در وسط محور چرخش شیر سوراخی وجود دارد و در آن پیچ قابل تنظیمی است که دسترسی به آن با پیچ گوشتی باریکی امکان‌پذیر است. با چرخاندن این پیچ شعله کم اجاق را، کمتر و یا بیشتر می‌کنیم. ولی بر روی شعله زیاد اجاق اثر ندارد. در شکل این قسمت‌ها با پیکان سبز نشان داده شده است.
تنظیم شعله پیلوت
رنگ شعله پیلوت باید آبی باشد و طول شعله پیلوت معمولا نباید از ۶ میلی‌متر کمتر باشد. اگر شعله خیلی کوتاه باشد و یا به راحتی خاموش شود، قاب یا محافظ پیلوت را بیرون بکشید و سوراخ آن را به آهستگی و با دقت بوسیله یک میله نازک تمیز کنید. چنانچه باز هم شعله آن کوتاه بود، پیچ تنظیم‌کننده آن را در جهت عکس عقربه‌های ساعت بچرخانید تا تنظیم شود.
تنظیم کردن ترموستات فر
اگر حرارت فر خیلی زیاد یا خیلی کم باشد ترموستات آن احتیاج به تنظیم دارد برای این کار به طریق زیر عمل کنید. یک دما سنج جیوه‌ای در فر گذاشته و درجه فر را روی ۱۸۰ درجه سانتیگراد بگذارید، اگر پس از ۱۰ تا ۲۰ دقیقه اختلاف درجه‌ای که دماسنج نشان می‌دهد با آنچه که فر را تنظیم کرده‌اید بیش از ۴۰ درجه سانتیگراد باشد دلیل آنست که ترموستات معیوب است و باید آن را عوض کرد. اگر اختلاف درجه دماسنج با آنچه که فر را تنظیم کرده‌اید کم باشد دکمه کنترل را بسته و پیچ تنظیم‌کننده را به طرف زیاد یا کم بچرخانید. هر یک چهارم دور که پیچ تنظیم را بچرخانید در حدود ۱۵ درجه سانتی‌گراد حرارت فر تغییر می‌کند. (اگر پیچ تنظیم را در جهت زیاد بچرخانید ۱۵ درجه سانتی‌گراد حرارت فر بالا می‌رود و اگر در جهت کم چرخانیده شود ۱۵ درجه سانتیگراد حرارت فر پایین می‌آید) پس از این تنظیم مجددا به طریقی که گفته شد به وسیله دماسنج جیوه‌ای حرارت فر را کنترل کنید.
سرویس و نگهداری اجاق گاز
1.    از نصب اجاق در محیط‌های کوچک و در بسته که امکان خارج شدن گازهای بوجود آمده از سوخت نیست، خودداری کنید.
2.    اجاق را در مسیر وزش باد نصب نکنید.
3.    بر روی محل اتصال دو سر شیلنگ به لوله‌کشی گاز اجاق باید از بست مناسب استفاده شود.
4.    طول شیلنگ نباید از ۱.۵ متر بیشتر باشد.
5.    پس از نصب اجاق با کف صابون محل اتصال دو سر شیلنگ را از نظر نشت گاز تست نمایید.
6.    از سر رفتن غذا بر روی اجاق جلوگیری نمایید.
7.    هنگام شستوشوی سینی‌های اطراف مشعل‌ها از سیم ظرف‌شویی استفاده نکنید. برای این منظور از پارچه نم‌دار همراه با مواد شوینده استفاده کنید و پس از آن سینی را خشک نمایید.

عیب یابی و تعمیر اجاق گاز
عیب ۱- پیلوت خاموش می‌شود.
علت: مقدار گازی که به پیلوت می‌رسد کم است.
راه‌حل: شعله پیلوت را مطابق آنچه که توضیح داده شد تنظیم نمایید.
 
عیب ۲- پیلوت خاموش می‌شود.
علت: هوای زیادی به مخلوط کن وارد می‌شود.
راه‌حل: در صورتی که اجاق از نوع مخلوط‌کن‌دار است، صفحه محفظه را کمی ببندید.
 
عیب ۳- مشعل‌های فوقانی اجاق گاز روشن نمی‌شود.
علت: پیلوت خاموش است.
راه‌حل: پیلوت را روشن کنید.
 
عیب ۴- مشعل های فوقانی اجاق روشن نمی شود.
علت: سوراخ های مشعل یا پیلوت مسدود شده .
راه‌حل: سوراخ‌های مشعل را با دقت توسط یک میله باریک یا برس تمیز کنید. نازل پیلوت را تمیز یا تعویض نمایید.
 
عیب ۵- نوک مشعل‌ها زرد رنگ می‌سوزد.
علت: نسبت هوا در مخلوط کم است.
راه‌حل: صفحه تنظیم مخلوط کن را کمی باز کنید. در اجاق‌های جدید اگر فاصله نازل تا لوله رابط به هم خورده آن را تنظیم نمایید.

عیب ۶- شعله وزش دارد و صدا می کند.
علت: نسبت هوا به گاز در مخلوط زیاد است.
راه‌حل: صفحه مخلوط کن را کمی ببندید.
 
عیب ۷- شعله دود می کند.
علت: در مخلوط گاز و هوا، مقدار گاز زیاد است.
راه‌حل: مقدار گاز را کم کنید. در صورت گشاد شدن نازل آن را تعویض نمایید.
 
عیب ۸- شعله مشعل خیلی بلند است.
علت: مقدار گاز و هوا هر دو زیاد است.
راه‌حل: در اجاق‌های قدیمی گاز و هوا را کم کنید.
 
عیب ۹- فر روشن نمی‌شود.
علت: شعله پیلوت خاموش است.
راه‌حل: پیلوت را روشن کنید.
 
عیب ۱۰- فر روشن نمی‌شود.
علت: تایمر در وضع صحیح تنظیم نشده.
راه‌حل: تایمر فر را تنظیم کنید.
 
عیب ۱۱- فر در درجه حرارت تنظیم شده نگهداری نمی شود.
علت: ترموستات فر بطور صحیح تنظیم نشده.


تعمیرات اجاق گاز رومیزی
استفاده از اجاق گازهای رومیزی در چند سال اخیر بسیار متداول شده است. کم جا بودن و سهولت استفاده از آنها باعث شده است. تا این نوع لوزان خانگی با اقبال زیادی از سوی مصرف کنندگان مواجه گردد. اما تعمیرات اجاق گاز رومیزی قلق های خاص خود را دارد و با تعمیر اجاق گاز معمولی بسیار تفاوت دارد. تعمیرات اجاق گاز رومیزی ابزار و تجهیزات خاص خود را می طلبد و به طور کلی کارشناسان و تکنسین‌های با تجربه و تخصص لازم برای تعمیرات اجاق گاز رومیزی می‌بایست از سوی نمایندگی مجاز تعمیرات لوازم خانگی برای تعمیر و بازرسی به شما مراجعه کنند.
ابرکاوان نمایندگی تعمیرات اجاق گاز رومیزی به عنوان یکی از مجهزترین و بهترین نمایندگی های مجاز تعمیرات اجاق گاز رومیزی آمادگی دارد با اتکا با سال‌ها تجربه و دانش به روز تکنسین‌ها و کارشناسان خود در زمینه رفع عیوب و نقص فنی و تعمیرات اجاق گاز رومیزی مشتریان وفادار خود را در این زمینه راضی و خرسند گرداند.
ویژگی های تعمیرات اجاق گاز رومیزی
از بسیاری جهات تعمیرات اجاق گاز رومیزی بسیار ساده ¬تر از اجاق گازهای معمولی و یا حتی سایر لوازم منزل است. در تعمیرات اجاق گاز رومیزی می ¬بایست به این نکته توجه نمایید که اجاق گاز رومیزی مورد نظر از چه برندی است و همچنین ساخته کدام کشور می ¬باشد. چرا که برخی قطعات یدکی در تعمیرات اجاق گاز رومیزی منحصراً مربوط به یک برند خاص است.
اجاق گازهای رومیزی انواع مختلفی دارند، به غیر از اجاق گازهایی که کاملا به شکل رومیزی بوده و کارکرد اجاق گازهای معمولی را دارند (یعنی به مشعل گاز متصل می¬ شوند) اجاق ¬های مایکروویو و همچنین سولاردوم ¬ها نیز در رسته اجاق گازهای رومیزی قرار می ¬گیرند. از این رو،  تعمیرات اجاق گاز رومیزی شامل بررسی و  تعمیرات مایکروویوها و سولاردوم ¬ها نیز می‌شود.
چگونه می توان یک اجاق مایکروویو را تعمیر کرد؟
در هنگام بروز نارسایی در استفاده از اجاق گاز مایکروویو، به نکات زیر توجه کنید. با در نظر گرفتن نکات زیر شما می¬ توانید هزینه¬ ای را که می¬ بایست صرف تعمیرات اجاق گاز رومیزی خود کنید را به راحتی ذخیره نمایید:
1.    برچسب هشدار پشت مایکروویو را خوانده و آن را دنبال کنید.
2.    هرگز درپوش پشت اجاق گاز مایکروویو را باز نکنید.
3.    قبل از هرگونه تعمیرات اجاق گاز رومیزی ابتدا باید خازن اجاق گاز مایکروویو خود را خالی کنید.
نکات لازم جهت تعمیرات اجاق گاز رومیزی
برخلاف آنچه که به ظاهر به نظر می ¬رسد سادگی استفاده از اجاق گازهای رومیزی نباید ما را از بحث ضرورت تعمیرات اجاق گاز رومیزی و چک کردن وضعیت سلامت فنی اجاق گاز رومیزی منحرف سازد. در واقع این اجاق گازهای رومیزی در عین زیبایی، سادگی و بهینه بودن، به بازرسی و انجام تعمیرات اجاق گاز رومیزی به شکل دوره ¬ای و طبق زمان بندی مشخص نیاز دارند. اجاق گاز در آشپزخانه، یکی از ضروری¬ ترین لوازم آشپزخانه محسوب می¬ گردد. در واقع می ¬بایست اهمیت ویژه¬ای برای بحث تعمیرات اجاق گاز رومیزی قائل شد. چراکه این نوع اجاق گازهای رومیزی به رغم ظاهر زیبایی که دارند به دفعات دچار عیوب و نقوص احتمالی می¬گردند.


اجاق گازهای رومیزی و اجزای تشکیل دهنده
در موضوع تعمیرات اجاق گازهای رومیزی، باید ابتدا شناختی کلی نسبت به اجزای تشکیل دهنده آن پیدا کرد. اجاق گازهای رومیزی دارای سه بخش عمده مشعل، شمعک و ترموکوپل هستند که در ساختار داخلی آن‌ها تعبیه شده است و در هنگام تعمیرات اجاق گاز رومیزی باید ابتدا به سالم یا نافص بودن آنها توجه داشت.

بیشتر بخوانید   پیشنهاد میکنیم مطلب تعمیر ظرفشویی ال جی را حتما مطالعه کنید.


نکات فنی تعمیرات اجاق گاز رومیزی
ابتدا دمای درجه حرارت را بررسی کنید. سرآشپزها که همیشه با اجاق گازهای رومیزی سر و کار دارند،  اصلاً ریسک نمی‌کنند و برای حفظ درجه حرارت مناسب ابتدا مطمئن می‌شوند که ترموستات اجاق گاز رومیزی به درستی کار می کند یا اینکه به سرویس تعمیرات اجاق گاز رومیزی نیاز دارد.
بررسی و چک کردن این کار به راحتی با یک دماسنج نیز قابل اندازه گیری است. دمای درجه حرارت را تنظیم کنید و سپس دمای ترموستات را با دمای تنظیم شده مقایسه کنید. برای دریافت دقیق تر نتیجه آزمایش، این کار را حداقل 3 مرتبه انجام دهید و حدود 20 دقیقه بین دفعات آزمایش خود فاصله بیندازید.
در تعمیرات اجاق گاز رومیزی باید به این نکته توجه نمود که، ترمومترهای ارزان قیمت که در فروشگاه‌ها به عنوان ترمومتر تهویه فروخته می‌شوند، عموما بسیار دقیق نیستند. برای دریافت نتیجه بهتر، ما یک دماسنج شیشه‌ای را برای بررسی آزمایش دمای ترموستات اجاق گاز رومیزی توصیه می کنیم.
فندک اجاق گاز رومیزی خود را نیز به دقت مورد بررسی قرار دهید. عملکرد درست فندک داخلی اجاق گاز رومیزی بعد از انجام اقدامات تعمیرات اجاق گاز رومیزی تاثیر فوق العاده ای در عملکرد و طول عمر اجاق گاز رومیزی خواهد داشت.
نکته ای پیرامون تعمیرات اجاق گاز رومیزی و مایکروویوها / فرگازها
پیش از بررسی نیاز به تعمیرات مربوط به مایکروویوها، سولاردوم ها و فرگازها، اول از همه می بایست به این نکته توجه نمود که آیا درب فرگاز یا سولاردوم یا مایکروویو به درستی بسته می شود یا خیر؟ چراکه تنظیم نبودن درب این وسایل تاثیر زیادی در هدر رفتن انرژی و گرمای حاصله و همچنین عملکرد ناصحیح اجاق گاز خواهد داشت.
نکته دیگر آن است که، تنظیمات تایمر اجاق را بررسی کنید.  تایمر اجاق گاز مسئله ای است که، حتی بهترین و ماهرترین آشپزان را به اشتباه می اندازد. بسیاری از ساعت‌های مکانیکی و تایمر بر روی اجاق ها (آنهایی که دارای LED های دیجیتال نیستند) دارای تنظیماتی به نام “آشپزی و نگهداری” می باشند. اگر ساعت به طور تصادفی به این موقعیت تنظیم شده باشد، ممکن است فر آن را خاموش نکنید تا زمانی که به حالت عادی برگردد.
برای تنظیم ساعت یا تایمر، دستورالعمل اجاق گاز رومیزی را به دقت مورد بررسی قرار داده و یا از تکنسین تعمیرات اجاق گاز رومیزی در ابرکاوان نمایندگی تعمیرات اجاق گاز رومیزی مشاوره دریافت نمایید.
قبل از انجام هرگونه کاری برای تعمیرات اجاق گاز رومیزی ابتدا با استفاده از یک دستمال نیمه مرطوب و مواد ضدعفونی کننده روی سطح اجاق گاز را به دقت تمیز و ضدعفونی کنید. چرا که بسیاری از نقوص فنی و اشکالاتی که در نحوه کار اجاق گاز رومیزی رخ می دهد به خاطر نارسایی هایی است که در نتیجه غبار گرفتگی و کثیفی اجاق گاز رخ می دهد. چه بسا پس از تمیز کردن اجاق گاز رومیزی بسیاری از اشکالات آن به شکل خود به خود برطرف گردد.
نکاتی درباره تعمیر اجاق گاز
امروزه کمتر کسی است که از داشتن اجاق گاز در منزل و یا محل کارش بی بهره باشد. هر چه در مورد لوازم منزلتان بیشتر آگاهی داشته باشید می‌توانید در هنگام خرابی به راحتی آن را تعمیرکنید.
با صرف هزینه کم می‌توانید به جای خرید اجاق گاز گران قیمت از همان وسیله ای که سالهاست از آن استفاده می کنید و با طرز کارش به خوبی آشنا هستید استفاده کنید.
اگر شما با قسمت ها و قطعات مختلف لوازم پر کاربرد منزلتان مانند اجاق گاز، یخچال و کولر آشنایی داشته باشید، می توانید خودتان مشکل وسلیه خراب شده را حل کنید و یا اگر مرکز تعمیر کالا در چرخه لوازم خانه خود بازگردانید.
پس بهتر است به نکاتی درباره تعمیر اجاق گاز آگاه شوید و قبل از آن بهتر است با قسمت ها و قطعات مختلف اجاق گاز آشنا شوید. اجاق گاز در بازار با اندازه ها، طرح‌ها و مدل های مختلفی ارائه می شود ولی به طور کلی همه آنها از تعدادی قطعه و لوازم مشابه تشکیل شده اند. قطعات تشکیل دهنده یک اجاق گاز فردار به شرح زیر است.
بدنه عایق چند راهه شیرها نازل ها محفظه مخلوط هوا و گاز مشعل ها شمعک ترموکوپل فندک ترموستات درجه تنظیم حرارت ساعت با زنگ خبر جوجه گردان


چرا شیشه گاز صفحه ای دچار شکستگی میشود؟
در این بخش میخواهیم دلایل شکستن شیشه گازها صفحه ای را برای شما به اشتراک بگذاریم تا شاید نگرانی شما از بابت شکستن شیشه گاز کاهش پیدا کنه.
قبل از هرچیز باید خدمت شما عرض کنم شیشه گاز به ندرت میشکنه و دلایل آن مختلف هست ولی اگر در زمان خریدن گاز از گازهایی که برند شناخته شده تری دارن خرید کنید این اتفاق بسیار کمتر برای آنها میافتد.
سر شعله هر قسمت از گاز برای سایز مخصوص خودش طراحی شده است که در صورت گذاشتن ظرف بزرگتر  احتمال شکستن شیشه به دلیل برگشت حرارت به سطح شیشه بالاتر میرود.
درست نبودن برش جای اجاق گاز صفحه ای توسط کابینت کار و در آوردن الگوی برش گاز خیلی بزرگتر از حد مجاز شیشه های گاز چون در کوره حرارت دیده اند به صورت فشرده و  نسبت به تغییر سایز سطحی در تغییر دما حساس می باشند فلذا فشار وزن در یک قسمت از گاز و تغییردمای سریع بر اثر ریختن مایعات باعث تغییر سایز سطحی شیشه در حد کمتر از میلیمتر برای شیشه غیر قابل تحمل است و از طرف دیگر چون این شیشه ها از ترکیبات پلاستیکی برای کاهش خطر بریدگی استفاده کرده اند این ترک کوچک بلافاصله به پودر شده کل شیشه ختم می شود . البته این نکته خیلی در شکستن گاز ملاک نیست.
 شایان ذکر است که استاندارد در نظر گرفته شده برای تحمل این اوضاع نیز تعیین کننده خواهد بود .
اجاق گاز های شیشه ای موجود در بازار ایران عموما از کمترین استاندارد تا بالاترین استاندارد به وفور یافت می شود که در زمان خرید به این مسائل حتما توجه کنید و قیمت مختلف گازهای شیشه ای یکی از دلایلش کیفیت شیشه میباشد.
اگر می خواهید از ظرف بزرگتر از سایز چدنی یک شعله از گاز استفاده کنید و شیشه شما نشکند توصیه می شود از چدنی کمکی استفاده کنید تا فاصله ظرف از شیشه بیشتر شود و حرارت به صورت یکنواخت زیر ظرف پخش شود .
در ضمن این نوع شیشه بر اثر ضربه های معمولی از بالا نمی شکند
تعمیر جرقه زن اجاق گاز
امروز شما یاد میگیرید چطور اجاق گازی که روشن نمیشه رو تعمیر کنید.
اگه اجاق شما برقیه مطمئن بشید که اتصال سالمه و برق به دستگاه میرسه.
اگه گازیه شلنگ گاز رو بررسی کنید تا پاره یا جدا نشده باشه چون هرکدوم از این اتفاقات می تونه باعث کار نکردن اجاق گاز بشه.
اگه همه این موارد به خوبی کار می کنه به احتمال زیاد جرقه زن وسیله خرابه و باید عوض بشه.
ابتدا سیم برق و شیر گاز رو قطع کنید.
همه سینی و وسایل داخل فر رو بیارید بیرون.
این ۲ تا پیچ رو باز کنید.
سینی زیری هم ۲ تا پیچ داره که باید باز کنید.
البته بیشتر مثل گیره می مونه که می بینید چه شکلی هستن.
این سیم اتصال جرقه زنه که باید از پشت قطع بشه.
اول باید این مهره ها رو باز کنم.
از چنین آچاری استفاده کنید.
این جرقه زن قدیمی و این جرقه زن جدیده
۲ شکل سیم اینجا می بینید.
یکی از اون ها اتصال داره و دیگری نداره.
بهتره سیم رو مستقیم وصل کنید چون اتصال باعث میشه ولتاژ هدر بره.
این ها درپوش سیم سرامیکیه که در برابر حرارت دوام میاره.
به همراه جرقه زن خریدم.
کروشه ای که فرستادن رو استفاده نمی کنم چون قدیمیه خوب کار می کنه.
این سر سیم هایی هست که از اجاق بیرون اومده.
اون ها رو به سیم جرقه زن جدید وصل می کنم.
درپوش رو میذارم.
حالا باید از پشت اون ها رو رد کنم.
سینی و صفحات رو نصب می کنم و پیچ ها رو می بندم.
اجاق رو وصل می کنم و روشن می کنم تا مطمئن بشم کار می کنه.
وقتی مطمئن شدم همه قطعات رو سر جاش میذارم.
کف فر رو می بندم.
به نظر میاد اجاق گاز من تعمیر شد.
به شما توصیه می کنیم همه جوانب احتیاط رو رعایت کنید.
ساختمان اجاق گاز ها تقريبا" مشابه هم است در اجاق ها ،گازي كه توسط شيلنگ به اجاق متصل مي شود ابتدا به لوله اي بنام چند راهه مي رسد.بر روي اين لوله شيرهاي اجاق نصب شده است در انتهاي شيرها نازل ها قرار دارند كه گاز را به داخل لوله هاي رابط مي پاشد چون نازل ها اندكي با لوله هاي رابط فاصله دارند هوا را به دنبال خود بداخل لوله هاي رابط مي كشند و مخلوطي از هوا و گاز كه لازمه احتراق است بوجود مي آيد.قطر سوراخ نازل ها ( اوريفيس ) و فاصله آن ها از لوله هاي رابط حساب شده است و تقريبا" احتياجي به تنظيم و تعمير ندارند ولي در اجاق هاي قديمي در ابتداي لوله هاي رابط محفظه اي با درب متحرك وجود دارد كه به توسط باز و بستن درب (صفحه) مي توان مقدار در صد هوا در مخلوط گاز وهوا را تنظيم نموده تا شعله مناسبي را داشته باشيم .در بعضي از اجاق ها نازل به شير متصل نيست وابتدا لوله هاي رابط به شير متصل شده و بعد در نزديكي مشعل ، نازل طوري نصب شده كه همان مخلوط هوا وگاز را بوجود مي آورد .
ياد آوري: براي توضيحات بيشتر در مورد اوريفيس (نازل) و ترموكوپل به قسمت هاي مربوطه در فهرست لوازم گاز سوز مراجعه نماييد. در شكل يك اجاق گاز فردار داراي محفظه مخلوط هوا و گاز و صفحه تنظيم اين مخلوط نشان داده شده است.
در اجاق گاز هاي فردار محفظه فر توسط يك يا دو مشعل (يكي پايين و ديگري بالا) حرارت داده مي شود اين مشعل توسط دو ترموستات و يك پيلوت با شعله خيلي كوچك كنترل مي شود هنگامي كه فر يا تنور خاموش است، شعله كوچك پيلوت روشن است و چنانچه دكمه كنترل را چرخانيده و روشن كنيم اين دكمه شيري را باز مي كند وجريان گاز را به پيلوت افزايش مي دهد.با زياد شدن شعله پيلوت،بخار داخل لوله مربوطه به ترموستات منبسط مي شود در اثر منبسط شدن بخار داخل لوله ترموستات،شير مشعل باز مي شود واجازه مي دهد كه گاز به مشعل فر برسد، با خروج گاز از مشعل فر، شعله پيلوت آن را روشن مي كند.هنگامي كه درجه حرارت فر به حد تنظيم شده رسيد، ترموستات اصلي فر به كار مي افتد يعني بخار داخل لوله مربوطه به ترموستات اصلي (در اثر بالا رفتن حرارت داخل فر ) منبسط مي شود و شيري را بكار مي اندازد و جريان گاز را به مشعل فر كم مي كند . با پايين آمدن حرارت در فر ، بخار لوله ترموستات منقبض شده و توسط شير عبور گاز ، مقدار گاز ورودي را زياد مي كند و شعله فر بيشتر مي شود بدين ترتيب حرارت داخل فر با كم و زياد شدن شعله مشعل آن توسط ترموستات در حد تنظيم شده اي ثابت نگهداشته مي شود.
تنظيم گاز مشعل-هنگامي كه يك دكمه كنترل مشعل در زيادترين حد خود باشد ، دوره مشعل بايد آبي بسوزد وداخل آن يعني در قسمت وسط مشعل ارتفاع شعله بايد در حدود 20 ميليمتر و برنگ آبي متمايل به سبز باشد . اگر شعله مطابق مشخصاتي كه گفته شد نباشد،مخلوط گاز و هوا احتياج به تنظيم دارد . براي اين منظور با آچار مناسب مهره تنظيم كننده گاز را در جهت حركت عقربه هاي ساعت بچرخانيد . تا جريان گاز افزايش يابد و براي كاهش دادن جريان گاز مهره مزبور را عكس حركت عقربه هاي ساعت بچرخانيد.
براي تغيير مقدار هوا ، پيچ تنظيم كننده مخلوط هوا را شل كنيد و صفحه مخلوط كن را تغيير دهيد تا اندازه سوراخ هاي محفظه مخلوط كن تغيير كند و هواي بيشتر يا كمتري وارد محفظه شود.
همانطور كه گفته شد در اجاق هاي جديد مشگل تنظيم گاز مشعل بندرت اتفاق مي افتد و احتياجي به تنظيم مخلوط هوا و گاز نيست ولي در صورت مناسب نبودن شعله مشعل ،مشكل مي تواند از گرفتگي سوراخ نازل و يا گشاد شدن آن باشد كه نازل را تميز يا تعويض مي كنيم.در شكل يك شير گاز معمولي كه در اكثر اجاق گاز ها مورد استفاده قرار مي گيرد همراه با نازل و شكل گسترده آن نشان داده شده است . (پيكان قرمز در شكل نازل ،ومسير ورود و خروج گاز را مشخص كرده است.) در اين شير ها در وسط محور چرخش شير سوراخي وجود دارد ودر آن پيچ قابل تنظيمي است كه دسترسي به آن با پيچ گوشتي باريكي امكان پذير است. با چرخاندن اين پيچ شعله كم اجاق را ، كمتر  ويا بيشتر مي كنيم . ولي بر روي شعله زياد اجاق اثر ندارد. در شكل اين قسمت ها با پيكان سبز نشان داده شده است.
تنظيم شعله پيلوت- رنگ شعله پيلوت بايد آبي باشد و طول شعله پيلوت معمولا" نبايد از 6 ميليمتر كمتر باشد. اگر شعله خيلي كوتاه باشد و يا براحتي خاموش شود ،قاب يا محافظ پيلوت را بيرون بكشيد و سوراخ آن را به آهستگي وبا دقت بوسيله يك ميله نازك تميز كنيد.چنانچه باز هم شعله آن كوتاه بود ،پيچ تنظيم كننده آن را در جهت عكس عقربه هاي ساعت بچرخانيد تا تنظيم شود.
تنظيم كردن ترموستات فر - اگر حرارت فر خيلي زياد يا خيلي كم باشد ترموستات آن احتياج به تنظيم دارد براي اين كار به طريق زير عمل كنيد. يك دما سنج جيوه اي در فر گذاشته ودرجه فر را روي 180 درجه سانتيگراد بگذاريد، اگر پس از 10 تا 20 دقيقه اختلاف درجه اي كه دماسنج نشان مي دهد با آنچه كه فر را تنظيم كرده ايد بيش از 40 درجه سانتيگراد باشد دليل آنست كه ترموستات معيوب است و بايد آن را عوض كرد . اگر اختلاف درجه دما سنج با آنچه كه فر را تنظيم كرده ايد كم باشد دكمه كنترل را بسته و پيچ تنظيم كننده را بطرف زياد يا كم بچرخانيد. هر يك چهارم دور كه پيچ تنظيم را بچرخانيد در حدود 15 درجه سلنتيگراد حرارت فر تغيير مي كند. ( اگر پيچ تنظيم را در جهت زياد بچرخانيد 15 درجه سانتيگراد حرارت فر بالا مي رود واگر در جهت كم چرخانيده شود 15 درجه سانتيگراد حرارت فر پايين مي آيد ) پس از اين تنظيم مجددا" بطريقي كه گفته شد بوسيله دماسنج جيوه اي حرارت فر را كنترل كنيد.


1-از نصب اجاق در محيط هاي كوچك ودر بسته كه امكان خارج شدن گازهاي بوجود آمده از سوخت نيست خود داري كنيد.
2-اجاق را در مسير وزش باد نصب نكنيد.
3- بر روي محل اتصال دو سر شيلنگ  به لوله كشي گاز اجاق بايد از بست مناسب استفاده شود.
4- طول شيلنگ نبايد از 5/1 متر بيشتر باشد.
5- پس از نصب اجاق با كف صابون محل اتصال دو سر شيلنگ را از نظر نشت گاز تست نماييد.
6- از سر رفتن غذا بر روي اجاق جلوگيري نماييد.
7- هنگام شستوشوي سيني هاي اطراف مشعل ها از سيم ظرف شويي استفاده نكنيد. براي اين منظور از پارچه نمدار همراه با مواد شوينده استفاده كنيد و پس از آن سيني را خشك نماييد.
عيب1-پيلوت خاموش مي شود.
علت1 مقدار گازي كه به پيلوت مي رسد كم است.
رفع عيب1 - شعله پيلوت را مطابق آنچه كه توضيح داده شد تنظيم نماييد.
عيب2- پيلوت خاموش مي شود.
علت2- هواي زيادي به مخلوط كن وارد مي شود.
رفع عيب2- در صورتي كه اجاق از نوع مخلوط كن دار است ،صفحه محفظه را كمي ببنديد.
عيب3- مشعل هاي فوقاني اجاق گاز روشن نمي شود .
علت3- پيلوت خاموش است.
رفع عيب3- پيلوت را روشن كنيد.
عيب4- مشعل هاي فوقاني اجاق روشن نمي شود
علت4- سوراخ هاي مشعل يا پيلوت مسدود شده .
رفع عيب4- سوراخ هاي مشعل را با دقت توسط يك ميله باريك يا برس تميز كنيد.نازل پيلوت را تميز يا تعويض نماييد.
عيب5- نوك مشعل ها زرد رنگ مي سوزد.
علت5- نسبت هوا در مخلوط كم است.
رفع عيب5- صفحه تنظيم مخلوط كن را كمي باز كنيد. در اجاق هاي جديد اگر فاصله نازل تا لوله رابط به هم خورده آن را تنظيم نماييد.
عيب6- شعله وزش دارد و صدا مي كند.
علت6- نسبت هوا به گاز در مخلوط زياد است.
رفع عيب6- صفحه مخلوط كن را كمي ببنديد.
عيب7- شعله دود مي كند
علت7-در مخلوط گاز و هوا ، مقدار گاز زياد است.
رفع عيب7- مقدار گاز را كم كنيد. در صورت گشاد شدن نازل آن را تعويض نماييد.
عيب8- شعله مشعل خيلي بلند است
علت8- مقدار گاز و هوا هر دو زياد است.
رفع عيب8 -در اجاق هاي قديمي گاز و هوا را كم كنيد.
عيب9- فر روشن نمي شود
علت9- شعله پيلوت خاموش است
رفع عيب 9- پيلوت را روشن كنيد.
عيب10- فر روشن نمي شود
علت 10- تايمر در وضع صحيح تنظيم نشده.
رفع عيب10- تايمر فر را تنظيم كنيد.
عيب11- فر در درجه حرارت تنظيم شده نگهداري نمي شود .
علت11- ترموستات فر بطور صحيح تنظيم نشده.
رفع عيب11- ترموستات فر را مطابق آنچه كه شرح داده شد آزمايش و تنظيم نماييد.
علل خرابی اجاق گاز و معرفی قطعات
فندک اجاق گاز
فندک در اجاق گاز باعث روشن کردن شعله اجاق گاز هنگام استفاده میباشد که فندک به دو دسته اتوماتیک و غیر اتوماتیک تقسیم میشود.
فندک اتوماتیک : این نوع فندک بیشتر در اجاق گاز های جدید مورد استفاده قرار گرفته است.
هنگامی که دستگیره ( ولوم ) اجاق گاز را به داخل فشار داده و خلاف عقربه های ساعت میچرخانیم فندک به صورت خودکار شوع به جرقه زدن میکند که این عمل باعث روشن شدن اجاق گاز میشود .
فندک غیر اتوماتیک: این نوع فندک بیشتر در اجاق گاز های قدیمی وجود دارد. با یک دست دستگیره یا همان ولوم اجاق گاز را به داخل فشار داده و به سمت چپ میچرخانیم با دست دیگر شصتی یا همان کلید جرقه زن را که در اجاق گاز قرار دارد را فشار داده تا فندک شروع به جرقه زدن کند و گاز روشن شود.
علل خرابی فندک در اجاق گاز:
۱_ نوسانات برق که باعث سوختن جعبه فندک میشود
۲_ سر رفتن مایعات بر روی اجاق گاز
۳_شست و شو با آب فراوان
۴_ فشار دادن و نگه داشتن بیش از حد دکمه فندک در اجاق گاز هایی با فندک غیراتوماتیک
۵_ پایین نگه داشتن ولوم در اجاق گاز هایی که دارای فندک اتوماتیک هستند
ترموکوپل در اجاق گاز:
ترموکوپل در اجاق گاز باعث پایداری شعله و خاموشی آن هنگام سرریز شدن غذا بر روی اجاق گاز
است. هنگامی که شعله اجاق گاز به صورت اتفاقی خاموش شود ترموکوپل بعد از چند ثانیه جریان
گاز را قطع و مانع انباشته شدن گاز در محوطه میشود .
علل خرابی ترموکوپل :
با خراب شدن این قطعه ، شعله اجاق گاز پایداری خود را از دست میدهد و شعله روشن نمیماند.
شعله روشن میشود اما ثابت نمیماند و به سرعت خاموش میشود.
کنار هر سر شعله اجاق گاز یک ترموکوپل تعبیه شده که شکسته شدن نوک آن یکی از علتهای روشن نماندن شعله است .
علت دیگر خرابی قطع شدن سیم ترموکوپل است که در زیر صفحه اجاق گاز می باشد.
اجزای تشکیل دهنده اجاق گاز
مشعل ها-شمعک (پیلوت) –ترموکوپل-فندک-ترموستات-درجه تنظیم حرارت ساعت با زنگ خبرجوجه گردان 
ساختمان اجاق گاز ها تقريبا” مشابه هم است در اجاق ها ،گازي که توسط شيلنگ به اجاق متصل مي شود ابتدا به لوله اي بنام چند راهه مي رسد.بر روي اين لوله شيرهاي اجاق نصب شده است در انتهاي شيرها نازل ها قرار دارند که گاز را به داخل لوله هاي رابط مي پاشد چون نازل ها اندکي با لوله هاي رابط فاصله دارند هوا را به دنبال خود بداخل لوله هاي رابط مي کشند و مخلوطي از هوا و گاز که لازمه احتراق است بوجود مي آيد.قطر سوراخ نازل ها ( اوريفيس ) و فاصله آن ها از لوله هاي رابط حساب شده است و تقريبا” احتياجي به تنظيم و تعمير ندارند ولي در اجاق هاي قديمي در ابتداي لوله هاي رابط محفظه اي با درب متحرک وجود دارد که به توسط باز و بستن درب (صفحه) مي توان مقدار در صد هوا در مخلوط گاز وهوا را تنظيم نموده تا شعله مناسبي را داشته باشيم .در بعضي از اجاق ها نازل به شير متصل نيست وابتدا لوله هاي رابط به شير متصل شده و بعد در نزديکي مشعل ، نازل طوري نصب شده که همان مخلوط هوا وگاز را بوجود مي آورد . بعد از لوله هاي مذکور مشعل ها که محل سوخت اجاق است قرار دارند ودر مجاورت آن ها ترموکوپل و جرقه زن (فندک) قرار دارد. 

ارائه خدمات شبانه روزی در دیجی سرویس

ما با خدمات ویژه خود به صورت 24 ساعته و بدون تعطیلی همراهتان خواهیم بود تا به محض بروز مشکلات در تعمیرات اجاق گاز  شما علاوه بر برطرف نمودن مشکلات فعلی آن، از بروز مشکلات احتمالی بعدی نیز جلوگیری نماییم.

نحوه ارائه خدمات در دیجی سرویس

با استفاده از فرم درخواست، اطلاعات مربوطه را ثبت کنید تا کارشناسان ما برای مشاوره و بررسی دقیق و تعیین تکنسین مرتبط با دستگاه و مشکل مربوطه با شما تماس گیرند. سپس تکنسین مربوطه به محل شما اعزام شده و پس از تعیین نوع تعمیرات و قطعات تعویضی لازم و تعیین هزینه خدمات و قطعات نسبت به تعمیرات اجاق گاز شما اقدام می نماید.

دستگاه های تعمیر شده و قطعات تعویض شده به مدت 6 ماه شامل گارانتی می باشد.

نمایندگی اجاق گاز

روش های درخواست تعمیر:

 ثبت درخواست از طریق سایت

تماس تلفنی 88564350 (021)

 قبلی بعدی   

تعویض شیشه اجاق گاز - 5 از 5 تعداد 98

دیجی سرویس

شرکت دیجی سرویس با هدف تعمیر لوازم خانگی در محل بدون نیاز به جابجایی و با 15 سال سابقه تعمیر لوازم خانگی و صنعتی جهت رفاه حال هموطنان ارجمند اقدام به تجهیز تیم تکنسین و کارآزموده کرده تا با انجام تعمیرات و سرویس های مورد نیاز بتواند با کاهش زمان و هزینه های تعمیر و نیز عدم نیاز به جابجایی های طاقت فرسا، آسایش و آرامش را برای شما به ارمغان آورد.

7 روز هفته 24 ساعته آماده خدمت رسانی به شما هستیم.

 

اطلاعات تماس

تلفن دفتر شهرک غرب: 88564350

تلفن دفتر تجریش: 26761085

وب سایت: www.digiservice724.ir 

آدرس: سعادت آباد، خیابان علامه جنوبی

کوچه 26 شرقی پلاک 14، واحد 2

گوگل  لینکدین  پینترست  تلگرام

فیسبوک  اینستاگرام  تویتر  آپارات