دیجی سرویس

آموزش تعویض بلبرینگ ماشین لباسشویی


آموزش تعویض بلبرینگ ماشین لباسشویی

این مطلب برای آموزش به سرویسکاران جدید و یا مشتریانی که میخواهند خودشان بلبرینگ های ماشین لباسشویی را تعویض کنند به صورت ساده نوشته شده است. این مطلب کلی میباشد و برای تمامی برندها مانند ال جی ، سامسونگ ، بوش ، آاگ ، دوو ، زیروات ، حایر ، کندی ، بکو ، ایندزیت ، بهی ، فریجیدر  ، کنوود ، آبسال ، مدیا ، آریستون ، آرچلیک ، پاکشوما ، وستینگهاوس ، اوشن ، اسنوا ، زانوسی ، زاروتی و غیره … کارایی دارد.

تعویض بلبرینگ ماشین لباسشویی می تواند یکی از فیزیکی ترین و سخت ترین کار در تعمیر ماشین لباسشویی باشد. برای رسیدن به بلبرینگ ها و تعویض آنها باید کاملا ماشین لباسشویی اوراق شود. اولین چیزی که باید در مورد تعمیر هر ماشین لباسشویی بدانید این است که اگر شما در توانایی خود برای تعمیر ماشین و راه اندازی دوباره آن شک دارید ، پس با یک متخصص و تعمیرکار حرفه ای تماس بگیرید. این یک کار آسان نیست، و کاری نیست که زمان کمی بگیرد و با توجه به ماهیت کار، ممکن است مرتکب اشتباهات جبران ناپذیری بشوید. در اینجا به آموزش تعویض بلبرینگ ماشین لباسشویی می پردازیم.


نحوه تعویض بلبرینگ ماشین لباسشویی


– ایمنی

قبل از تعویض بلبرینگ ماشین لباسشویی از خاموش بودن دستگاه اطمینان حاصل کنید و حتما برای تعویض بلبرینگ ماشین لباسشویی دستکش مناسب بپوشید چون اوارق و مونتاژ کردن قطعات سنگین و برنده ماشین لباسشویی ممکن است به شما آسیب برساند.

برای رسیدن به بلبرینگ های ماشین لباسشویی باید ابتدا دیگ یا همان مخزن شستشو را از ماشین خارج کنیم. برای جدا کردن مخزن باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهیم.

– جدا کردن قسمت بالا و کنترل پنل
برای جدا کردن پنل بالایی که فقط توسط چند پیچ محکم شده است، شروع کنید. بعد از آن که کشوی جاپودری را بردارید، که این کار در اکثر ماشین لباسشویی ها با کشیدن به طرف خودمان به راحتی جدا می شود، شروع کنید و بعد پیچ های زیر کشو جاپودری را باز کنید . تمام سیم ها و اتصالت را با دقت و به آرامی از برد الکترونیکی و یا تایمر ماشین لباسشویی جدا کنید. قبل از جدا کردن حتما چندین عکس بگیرید که برای مونتاژ دوباره به مشکل بر نخورید.

محفظه پودر لباسشویی _ جاپودری ماشین لباسشویی _ آموزش تعویض بلبرینگ ماشین لباسشویی

– جدا کردن صفحه ضربه گیر کنترل پنل
ما در اکثر مدل های لباسشویی یک صفحه ضربه گیر برای کنترل پنل داریم که باید برداشته شود، معمولا دارای چهار پیچ است که پنل جلویی را نگه داشته اند که باید باز شوند.

– جدا کردن کامل پنل جلویی
وقت باز کردن کامل پنل جلویی است که با جدا کردن مهر و موم و چسب آب بندی و پیچ و فنرهای نگهدارنده که به هم متصل اند و با این کار می توانید اتصالات درب را کامل ببینید، که شما نیاز به باز کردن آن دارید .بنابراین می توانید پنل جلویی را جدا کنید.

جدا کردن پنل لباسشویی _ اوراق و مونتاژ لباسشویی _ آموزش تعویض بلبرینگ ماشین لباسشویی

– جدا کردن محفظه اصلی جاپودری
بعد از آن، نوبت باز کردن محفظه اصلی جاپودری است. و سپس سعی کنید شلنگ های ورودی آب به جا پودری و خرطومی لاستیکی (جنت) زیر جاپودری را جدا کنید. از انبردست استفاده کنید و بست ها و لوله را به سمت بیرون بکشید. اکنون می توانید محفظه کامل جاپودری را آزاد کنید و بیرون بکشید.
_ جدا کردن لاستیک درب لباسشویی
لاستیک درب لباسشویی از یک طرف به محفظه دیگ و از طرف دیگر به بدنه لباسشویی دور درب توسط تسمه و فنر خیلی بزرگ وصل شده ابتدا لاستیک را از دور درب جدا کنید سپس پیچ تسمه لاستیک را از دیگ باز کنید و جدا کنید.

– جدا کردن المنت گرمایی
قبل از جدا کردن المنت گرمایی از اتصالات آن یک عکس بگیرید تا در هنگام نصب دچار سردرگمی نشوید و تمام سیم ها را به دقت از المنت جداکنید.

– جدا کردن پنل عقبی، تسمه و فولی
پنل عقب باید باز شود و با برداشتن آن تسمه ی موتور و دیگ را میبینید . این تسمه را با کشیدن به بیرون و سپس چرخاندن آن ، از محل خود جدا کنید.

مواظب انگشتانتان باشد که بین تسمه و فولی گیر نکند. سپس پیچ فولی را باز کنید و فولی رابیرون بکشید.

 – جدا کردن موتور
در این مرحله باید موتور را از محفظه جدا کنیم اما قبل از انجام این کار باز یادآوری میکنیم  که باید یه عکس از اتصالات آن بگیرید تا در هنگام نصب مجدد دچار مشکل نشوید، سپس با توجه به این نکته که وزن موتور لباسشویی بالا می باشد شروع به جدا کردن سیم ها و بعد باز کردن پیچ ها از موتور کنید و آن را جدا کنید.

– جدا کردن لوله های تخلیه 
در این مرحله باید لوله خرطومی لاستیکی تخلیه آب را از زیر محفظه شستشو جدا کنید. از شلنگ تخلیه استفاده کنید تا آب درون ماشین را به سرعت تخلیه کنید، اما برای کمی نشتی آب آماده باشید. و سپس پیچ و گیره ی لوله تخلیه را آزاد کنید.

–  جدا کردن سیم ها از دیگ شستشو
کابل ها و سیم هایی را که هنوز به پایه و گیرها وصل شده اند، باز کنید و همچنین قطعات جلویی ماشین که قابلیت جدا شدن دارند را جدا کنید. تا برای بیرون کشیدن کامل دیگ یا همان محفظه شستشو چیزی در گیر نباشد.

– جدا کردن کمک فنر ها ( لرزشگیر )
محفظه شستشو بر روی دو کمک فنر در پایین به بدنه ماشین لباسشویی وصل شده و دارای دو اتصال در پایین و بالا است. با باز کردن پیم و پیچ های پایین و بالا کمک فنرها را آزاد کنید.

–  جدا کردن محفظه یا دیگ شستشو

بیشتر بخوانید   پیشنهاد میکنیم مطلب سرویس و تعمیر ماشین ظرفشویی را حتما مطالعه کنید.


دیگ شستشو توسط گیره های فنری به بالای بدنه ماشین لباسشویی متصل است. بعد از اطمینان کامل از جدا بودن تمام قطعات جانبی از دیگ لباسشویی حالا گیره های فنری را جدا کنید و دیگ را بیرون بکشید.

– باز کردن همه پیچ های دیگ
در این مرحله تقریبا به بلبرینگ نزدیک شده ایم. محفظه بیرونی دیگ لباسشویی از ۲ قسمت تشکیل شده که معمولا با چندین پیچ و چسب کاری به هم متصل هستند. پیچ ها را کامل باز کنید و دو قسمت را از هم جدا کنید. ( در بعضی از مدل ها دیگ پلاستیکی کاملا پرسی می باشد و جایی برای باز کردن ندارند در اینجا کار بسیار سخت می شود و باید دیگ از وسط بریده شود و دوباره جوش پلاستیک داده شود ) داخل محفظه را که باز کنید به لگن شستشو استیل (چلیک) می رسید. چلیک لباسشویی را از محفظه اصلی دیگ جدا کنید حالا میتوانید شفت و بلبرینگ ها را ببینید.

باز کردن دیگ و محفظه شستشوی لباسشویی _ آموزش تعویض بلبرینگ ماشین لباسشویی

– مکان بلبرینگ را پیدا کنید
بلبرینگ ها در عقب وان شستشو قرار دارند، جایی که بلبرینگ ها و یک کاسه نمد هستند، بلبرینگ جلو بزرگ است که درست پشت چلیک شستشو قرار گرفته است، و سپس بلبرینگ کوچک تر پشت سر آن قرار دارد.  با ضربه زدن با انتهای آنها یا توسط فولی کش آنها را از شفت بیرون بکشید. مواظب باشید که در حین ضربه زدن و بیرون کشیدن بلبرینگها به شفت آسیب نزنید.

– باز بینی شفت


آموزش تعویض سه نظام لباسشویی


ممکن است که همزمان با خرابی بلبرینگ ها شفت آبکش نیز خراب شده باشد، شفت و سه نظام در اصل یک قطعه هستند. که اگر شفت خراب است یا باید کامل شفت و سه نظام تعویض شود یا توسط تراشکاری باز سازی شود. شفت را بازبینی کنید و تصمیم بگیرید که آن را تعویض کنید و یا به تراشکاری ببرید.

شفت و سه نظام ماشین لباسشویی

یک مدل شکستگی سه نظام
شکستگی سه نظام _ آموزش تعویض بلبرینگ ماشین لباسشویی

– تعویض بلبرینگ
حالا باید بلبرینگ های جدید را نصب کنید.

– کاسه نمد بلبرینگ را درست نصب کنید
اکنون بلبرینگ ها و کاسه نمد را توسط گریس در جای خود قرار دهید و فقط آن را تا زمانی که با انتهای لگن شستشو تراز شود به آنها ضربه بزنید و با ضربه زدن مناسب آن را محکم کنید.

– قرار دادن چلیک شستشو در محفظه
حالا چلیک شستشو را داخل محفظه قرار دهید و پیچ های محفظه را کاملا سفت کنید قبل از بستن پیچ ها میتوانید از چسب مخصوص برای آب بندی استفاده کنید.

– وصل کردن قسمت های دیگر
حالا دیگ را داخل اتاق ماشین لباسشویی قرار دهید و توسط فنر های نگهدارنده به بالی لباسشویی نصب کنید و به ترتیب از آخر هر قطعه و اتصالی را که باز کرده اید درست سر جای خود ببندید حتما از عکس هایی که هنگام باز کردن گرفتید کمک بگیرید.

کارایی بلبرینگ در ماشین لباسشویی


بلبرینگ در ماشین لباسشویی تمام وزن دیگ لباسشویی را تحمل می کند. واژه بلبرینگ تشکیل شده از دو بخش Ball به معنی توپ و  Bearing به معنای تحمل‌کردن یا کشیدن بار است. در سه نظام دیگ ماشین لباسشویی های اتومات، معمولا دو عدد بلبرینگ وجود دارد. برای راحتی در چرخش آبکش، محور آبکش از درون بلبرینگ هاى ساچمه اى سه نظام دیگ عبور می کند. بلبرینگ لباسشویی با ساچمه های گرد و سطوح صیقلی خود، اصطحکاک را به حداقل می رساند.

این ساچمه ها بار کاری را تحمل می کنند و باعث چرخش راحت و نرم دیگ ماشین لباسشویی می شوند. برای تعمیر بلبرینگ لباسشویی یا بهتر است بگوییم برای تعویض آن باید کارکرد دقیق و درست این قطعه را به خوبی بشناسیم تا بتوانیم عملکرد درست آن را از غلط به موقع تشخیص دهیم. توجه داشته باشید که هنگام تعویض و تعمیر بلبرینگ لباسشویی به یک کاسه نمد بر می خوریم که برای آبندی استفاده می شود. کاسه نمد یک قطعه پلاستیکی است؛ اگر بدون داشتن ابزار و تجهیزات تخصصی نصب شود، باعث ضخمی شدن بلبرینگ و کاهش عمر مفید آن می شود.

 نحوه مراقبت از بلبرینگ لباسشویی


این قطعه از اجزای مختلفی تشکیل شده است؛ قفسه، ساچمه، رینگ خارجی،کاسه نمد و رینگ داخلی.  وقتی به طور مداوم و بدون کمترین استراحتی از لباسشویی خود استفاده می کنید، در حالی که دور خشک کن در بالاترین درجه خود قرار دارد، در اینکه به زودی به خدمات تعویض و تعمیر بلبرینگ لباسشویی نیازمند خواهید شد، شکی وجود ندارد. بلبرینگ یکی از قطعاتی است که به شدت تحت تاثیر کاربری صحیح کاربر است. در حقیقت نوع کاربری شما تعیین می کند که ماشین لباسشویی چه قدر و چه اندازه عمر مفید داشته باشد و سالم بماند.

همواره توجه کنید که در هنگام نصب لباسشویی، دستگاه تراز باشد و شیبی بیش از ۵ درجه نداشته باشد.
برای شستن و خشک کردن لباس ها هرگز بیشتر از ظرفیت لباسشویی لباس داخل آن قرار ندهید.
از دور خشک کن بالا به مدت طولانی و مدام استفاده نکنید.
لباسشویی را در محل های مرطوب( حمام یا دستشویی یا بالکن) قرار ندهید.
هرگز از شوینده های نامرغوب با درجه خورندگی و شویندگی غیر استاندارد استفاده نکنید.
جرم گیر و رسوب زداهای قوی در لباسشویی نریزید.

 قبلی بعدی   

آموزش تعویض بلبرینگ ماشین لباسشویی - 5 از 5 تعداد 98

دیجی سرویس

شرکت دیجی سرویس با هدف تعمیر لوازم خانگی در محل بدون نیاز به جابجایی و با 15 سال سابقه تعمیر لوازم خانگی و صنعتی جهت رفاه حال هموطنان ارجمند اقدام به تجهیز تیم تکنسین و کارآزموده کرده تا با انجام تعمیرات و سرویس های مورد نیاز بتواند با کاهش زمان و هزینه های تعمیر و نیز عدم نیاز به جابجایی های طاقت فرسا، آسایش و آرامش را برای شما به ارمغان آورد.

7 روز هفته 24 ساعته آماده خدمت رسانی به شما هستیم.

 

اطلاعات تماس

تلفن دفتر شهرک غرب: 88564350

تلفن دفتر تجریش: 26761085

وب سایت: www.digiservice724.ir 

آدرس: سعادت آباد، خیابان علامه جنوبی

کوچه 26 شرقی پلاک 14، واحد 2

گوگل  لینکدین  پینترست  تلگرام

فیسبوک  اینستاگرام  تویتر  آپارات